Τηλεφροντίδα και Κοινωνική Πολιτική



Κοινωνική Πολιτική στην Κυπρο για την Τηλεφροντίδα

Στη βάση σύγχρονων προσεγγίσεων, οι φορείς που παρέχουν υπηρεσίες κοινωνικής ευημερίας σε μονήρη ηλικιωμένα άτομα και άτομα που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα υγείας, στηρίζουν τα άτομα αυτά, ώστε να παραμένουν στο δικό τους περιβάλλον όσο το δυνατό περισσότερο και να αποφεύγεται η τοποθέτησή τους σε ιδρύματα, προσφέροντάς τους ασφάλεια, σιγουριά και προφύλαξη από διάφορους κινδύνους, εγκληματικότητα και απομόνωση. Γι’ αυτό το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, μέσω των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας, εφάρμοσε πιλοτικά, σε πρώτο στάδιο, κατά το 2003, πρόγραμμα επιδότησης της αγοράς υπηρεσιών          τηλεφροντίδας σε δικαιούχους δημόσιου βοηθήματος από εταιρείες που προσφέρουν τέτοιες υπηρεσίες. Μετά από την πετυχημένη εφαρμογή του προγράμματος τηλεφροντίδας σε πιλοτική βάση, προωθήθηκε πρόταση στο Υπουργικό Συμβούλιο, το οποίο με απόφασή του (αρ. απόφασης 60.379) της 10ης Ιουνίου 2004 ενέκρινε τη μόνιμη εφαρμογή του προγράμματος αυτού για δικαιούχους δημόσιου βοηθήματος που είναι μονήρεις, ανάπηροι ή ασθενείς και έχουν ανάγκη τέτοιων υπηρεσιών. Στους χρήστες των υπηρεσιών τηλεφροντίδας παραχωρείται τηλεφωνική συσκευή και μονάδα που φοριέται στο λαιμό ή στον καρπό του χεριού. Όταν ο χρήστης βρεθεί σε κίνδυνο ή αντιμετωπίζει κάποιο πρόβλημα, σε οποιοδήποτε σημείο του σπιτιού του και αν βρίσκεται, πιέζει ειδικό κομβίο στην προαναφερθείσα φορητή μονάδα, το οποίο ενεργοποιεί το κέντρο υπηρεσιών τηλεφροντίδας, που λειτουργεί από τον παροχέα των υπηρεσιών σε 24ωρη βάση. Προσωπικό του κέντρου επικοινωνεί με το χρήστη στο σημείο που βρίσκεται και ανάλογα με το πρόβλημα που αντιμετωπίζει προβαίνει σε κατάλληλο χειρισμό.

Οι υπηρεσίες τηλεφροντίδας παρέχουν συγκεκριμένα:


  • ανοικτή επικοινωνία όλο το 24ωρο με το κέντρο των υπηρεσιών τηλεφροντίδας,
  • άμεσες ιατρικές συμβουλές, καθώς και μεταφορά σε νοσοκομείο με ασθενοφόρο, σε περίπτωση που αυτό είναι απαραίτητο,
  • ειδοποίηση των αρμόδιων αρχών για κάθε έκτακτη ανάγκη,
  • άμεση ειδοποίηση συγγενικών προσώπων,
  • επίλυση επείγοντος τεχνικού προβλήματος με αποστολή τεχνικού καθ’ όλο το 24ωρο,
  • παράδοση στο σπίτι οποιουδήποτε φαρμάκου χρειαστεί,
  • υπηρεσίες πληροφοριών και υπενθύμιση σημαντικών γεγονότων,
  • ανίχνευση πυρκαγιάς ή διαρροής γκαζιού,


Αναβάθμιση των κατ’ οίκον υπηρεσιών


Στα πλαίσια του προαναφερθέντος στόχου, να παραμένουν δηλαδή οι ηλικιωμένοι ή τα άτομα που χρήζουν φροντίδας όσο γίνεται περισσότερο στο δικό τους οικείο περιβάλλον, λειτουργεί από το 1988 το πρόγραμμα κατ’ οίκον φροντίδας, το οποίο προσφέρει σε ηλικιωμένα και ανάπηρα άτομα υπηρεσίες που δεν μπορούν να τις εξασφαλίσουν με δικούς τους τρόπους. Συγκεκριμένα, 135 κρατικές φροντίστριες εξυπηρετούν στα σπίτια τους γύρω στους 1 300 ηλικιωμένους. Παράλληλα με τις κρατικές φροντίστριες, εξευρίσκονται και ιδιωτικές φροντίστριες από τους ίδιους τους ενδιαφερομένους ή από τις Υπηρεσίες Κοινωνικής Ευημερίας.
Από τις ιδιωτικές και κοινοτικές κατ’ οίκον φροντίστριες, με επιδότηση του κράτους, εξυπηρετούνται άλλα 3 198 περίπου άτομα, στα οποία παρέχονται διάφορες υπηρεσίες.
Με βάση τις μέχρι τώρα εμπειρίες από την εφαρμογή του προγράμματος της κατ’ οίκον φροντίδας, κρίνεται ότι αυτό λειτουργεί αποτελεσματικά και καλύπτει βασικές ανάγκες των ηλικιωμένων.  

Εθνικό Σχέδιο Δράσης για τους Ηλικιωμένους

Όπως είναι γνωστό, το ποσοστό των ηλικιωμένων στην Κύπρο αυξάνεται συνεχώς, με αποτέλεσμα το δημογραφικό σκηνικό να διαφοροποιείται συνεχώς. Είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι στην Ευρώπη το ποσοστό των ηλικιωμένων ατόμων, άνω των 65 χρόνων, αναμένεται ν’ αυξηθεί από 16,1% που ήταν το 2000 σε 22% το 2025 και σε 27,5 το 2050, ενώ το ποσοστό των ατόμων με ηλικία μεγαλύτερη των 80 χρονών, το οποίο ήταν 3,6% το 2000, αναμένεται να φθάσει σε 6% το 2025 και 10% το 2050. Το φαινόμενο της γήρανσης του πληθυσμού όχι μόνο στην Ευρώπη αλλά και παγκόσμια απασχόλησε τη Δεύτερη Παγκόσμια Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για τη Γήρανση που έγινε στη Μαδρίτη τον Απρίλιο του 2002 και τη Διάσκεψη για τη Γήρανση που έγινε στο Βερολίνο το Σεπτέμβριο του 2002. Στις συναντήσεις αυτές η Κύπρος εκπροσωπήθηκε από τα Υπουργεία Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Υγείας. Στη βάση των συζητήσεων και αποτελεσμάτων των διασκέψεων, το Ανώτατο Σώμα Πολιτικής για Θέματα Ηλικιωμένων, που προεδρεύεται από τον Υπουργό Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (και συμμετέχουν τα Υπουργεία Οικονομικών, Υγείας και Παιδείας και το Τμήμα Προγραμματισμού), αποφάσισε την ετοιμασία Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τους Ηλικιωμένους, με βάση το Διεθνές Σχέδιο Δράσης, που υιοθετήθηκε στη Μαδρίτη κατά τη Δεύτερη Παγκόσμια Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για τη γήρανση. Την ετοιμασία του Εθνικού Σχεδίου Δράσης έχει αναλάβει τεχνική επιτροπή από εκπροσώπους αρμόδιων κρατικών υπηρεσιών και εθελοντικών οργανώσεων, υπό την προεδρία της Διευθύντριας των Υπηρεσιών Κοινωνικής Ευημερίας. Το σχέδιο θα τεθεί ενώπιον του Ανωτάτου Σώματος Πολιτικής για Θέματα Ηλικιωμένων για έγκριση. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι η πρώτη φορά που η Κυπριακή Δημοκρατία προβαίνει στην ετοιμασία ενός Εθνικού Σχεδίου Δράσης για τους Ηλικιωμένους. Το σχέδιο αυτό αναμένεται να χαράξει ένα συνολικό περίγραμμα πολιτικών και να προδιαγράψει τις δράσεις που θα πρέπει να τροχιοδρομηθούν για αποτελεσματική αντιμετώπιση των αναγκών και προβλημάτων των ηλικιωμένων της Κύπρου μέσα στον 21ο αιώνα.


http://www.parliament.cy/parliamentgr/008_03b/23_06_008_04_470.htm

     
    

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου